29 januari, 2009

Matte

Jaha har pluggat matte ordentligt nu i flera timmar! Tror jag fattar en del iallafall, hoppas jag kommer ihåg det till provet imorgon..

Men det var en sak som jag störde mig otroligt mycket på, vet ni vad niotalssystemet är? Det är tydligen så man räknar IFALL vi inte hade haft siffran 10, utan bara 1-9! Så då ska man räkna som om man inte hade siffran 10. Det är fan det mest idiotiska jag har hört i hela mitt liv! Att man ska räkna så ifall vi inte hade haft nr 10. Men nu, lilla vän, så är det så att vi HAR FAKTISKT SIFFRAN 10! Så då behöver vi ju inte oroa oss för hur vi ska räkna utan den, eller hur?
Shit, de som skrev min mattebok satt säkert och hittade på det där själva, jävla idioter alltså...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fasen vad onödigt :S Jag har läst om typ 8-systemet och 12-systemet som grundar sig på någon idiots fantasi om hur matematiken utvecklat sig om vi fötts med 8 eller 12 fingrar istället för 10... Irrellevant så in i helvete, för som du påpekar: VI HAR SIFFRAN 10 och VI HAR 10 FINGRAR.
:)<3

Sara M. sa...

Hahah ja precis! :P <3