26 januari, 2009

fy fan för skola!

Har matte nu. Rövtråkigt. Fattar absolut ingenting. Jag måste verkligen kämpa med att förstå matte, det är skitsvårt för mig och när allt dessutom står på, inte bara norska, utan nynorska! Då förstår jag verkligen INGENTING! Det slutar bara med att jag sitter och är förbannad över att nynorskan ser så jävla idiotiskt ut. När folk snackar nynorska låter det bättre än bokmål, men i skrift ser det helt jävla fucked up ut! Gaah! Blir irriterad, kan förfan inte ens läsa i matteboken för det är så irriterande.

Det är samma med alla andra skolböcker och när jag ska plugga till prov så blir det en miljon gånger svårare för mig eftersom jag måste läsa det som står i boken, översätta det till svenska, lära mig de orden som måste skrivas på norska så att läraren förstår och sen memorera allt detta. En sida kan ta en timme att göra detta med, tänk dig då när vi har 60 sidor att plugga! Det tar ju aslång tid!! Och eftersom jag är så in i helvete skoltrött så har jag ingen energi till att göra allt det = ig på proven! Men är det så jävla konstigt då?

För att bevisa att jag inte är ovanligt dum i huvudet har jag snott några meningar ur boken, försök att förstå detta!
"Då leilegheitene i Storåsen var nye, var gjennomsnitsprisen for leilegheitene 1 150 000 kr. Det første året steig gjennomsnittsprisen med 8%. Det andre året var auken 5%. Kva var gjennomsnittsprisen for leilegheitene etter to år?"

Och den var ändå inte särskilt svår. Hittade en som är värre:
"Før vi tek for oss eksponentiell vekst, minner vi om lineær vekst. Når noko veks eller minkar like mykje per km, per time, per år eller liknande har vi en lineær vekst. I daglegtale er det vanleg å seie jamn vekst i staden for lineær vekst."

Förstår du nu min poäng?

Ursäkta för min negativitet men jag måste skriva av mig någonstans innan jag sprängs och detta är MIN blogg, alltså skriver jag i princip vad jag vill!

1 kommentar:

Anonym sa...

fy fan asså jag fattar fan ingenting vad det står..uschusch för norgeland! :D