04 november, 2008

politik, for a change.

http://www.youtube.com/user/5friendsvote Kolla in de filmerna, det är ju inte precis som att vi kan göra något åt det här i Norden, men filmerna är bra :)
Annars sitter jag här och kollar valvakan på Kanal 5, jag hoppas verkligen att de flesta har fått med sig att det är Presidentval i USA idag, tänkte kolla på den ett tag, samtidigt som jag följer statistiken på internet. Tjaa.. vetefan hur jag lyckades bli intresserad av politik, jag som alltid tagit avstånd till skiten men nu är jag trött på hur hopplöst allting är och då måste man faktiskt se till att ändra något. Inte för att Presidenten i USA kan ändra mycket här men ändå lite intressant att se om amerikanarna kan välja rätt president den här gången.

För de som inte vet så mycket om de två ledande kandidaterna kommer en kort fakta som jag lånar från Blondinbellas blogg:
Barack Obama (Demokrat)
Abort: Ja
Äktenskap för homosexuella: (upp till varje stat)
Dödstraff: Ja
Irakkriget: USA ska lämna Irak inom 16 månader
Miljö: Minska utsläppen med 20% till år 2050
Sjukvård: Vill införa obligatorisk sjukförsäkring,men inga planer på att göra det just nu. Däremot hävdar han att hans politik kommer att få folk haråd med sjukvård. Skatterna ska sänkas med 2500 dollar per år för dom som har mindre pengar. Vilket rika betalar med högre skatter
Invandring: Ja till legalisering, får böta
Guantanamo: Ska stängas ned
Ekonomi: Obama är emot frihandel då hanhävdar att för många skulle bli arbetslösa i USA. Han vill ta bort skattesänkningar för domrika och ta bort skatten för fattiga pensionärer.

John McCain (republikan)
Abort: Nej
Äktenskap för homosexuella: Nej
Dödstraff: Ja
Irakkriget: Inget sagt om tillbakadragande
Miljö: Till skillnad från Bush säger han att detär vi människor som står tillsvars för miljöförstöringen.Vill införa utsläppshandel och minska utsläpp
Sjukvård: Skattelättnader ska ge fler sjukförsäkringar. Är för ökad konkurrens inom sjukvård, och på så sättfå ner priser och få bättre sjukvård.
Invandring: Ja till legalisering, får böta
Guantanamo: Stängs ner
Ekonomi: Ja till frihandel, ja till konkurrens blandföretag. Vill ha kvar dom skattelättnader som Bush införde och införa skattesänkning för medelklassen. Vill sänka skatter för företag så att företag vågar anställa och på så sätt få igång USA på fötter.

Jag skulle röstat på Barack Obama om jag hade kunnat. Jag tycker att McCain är en konservativ, inksränkt gammal gubbe när det gäller saker som abort och gayäktenskap-frågorna. Det är mänskliga rättigheter! Det borde inte ens vara en fråga, det borde vara självklart! Sen är jag besviken på båda två, och hela USA för den delen att de fortfarande tycker att dödstraff är okej. Absolut inte! Ingen har rätt att ta någon annans liv, oavsett. Okej, om det är självförsvar, men att faktiskt bestämma i en rätt att en annan människas liv ska avslutas antingen med giftinjektion eller elektriska stolen (!) inför en massa folk som ser på! Det är sjukt om du frågar mig. Bara det att sitta på death row och vänta på döden, vilket de oftast får göra i flera år, verkar vara straff nog. Att Obama har en aktiv handlingsplan till miljöfrågan tycker jag verkar jättebra också det att han planerar att ta tillbaka trupperna från Irak (allt det där har pågått länge nog, tack vare Bush).
Usch, jag är trött nu. Men jag ska iallafall hålla mig vaken en stund till, tills de första staterna har avslutat sitt röstande. De första vallokalerna stänger kl 00.00 svensk tid.
Mona Sahlin är gäst på valvakan just nu och hon tjatade väldigt mycket om Vänersborg.

Godnatt, nu får vi se vem som har blivit president imorgon när vi vaknar, själv hoppas och tror jag på Obama.

Btw, jag måste bara säga att om USA nu faktiskt väljer McCain så tycker jag faktiskt att de är helt dumma i huvudet. USA kommer gå bakåt i utvecklingen vad gäller människorättigheter.

Inga kommentarer: