21 januari, 2010

Varför kan ingen stava?

Jag blir så otroligt trött på alla otroligt jävla klantiga felstavningar ibland. De finns överallt! På msn är det okej, ingen bryr sig. Men typ i bloggar och uppsatser? Nej! Jag kan ta några exempel som man ser i princip varje dag.

Posetivt - Hur svårt kan det vara, det stavas POSITIVT!
Jga, dte, itne - Visst kan det gå lite fort ibland när man skriver, men kollar man igenom texten en gång innan man publicerar den så slipper man detta.
Endå - exempelvis; Jag gjorde det endå. Fel! ÄNDÅ är rätt. Det finns inget ord som heter endå, vad jag vet.
En - exempelvis; fler tomater en gurkor. Nej. Fler tomater ÄN gurkor. En betyder en/ett som i siffran 1.
Ända - exempelvis; den ända datorn i huset. Absolut inte. Den ENDA ska det vara. Ända betyder ju röv. Eller typ "andra änden av stan".
+ självklara felaktiga särskrivningar och allmänt jävligt feluppbyggda meningar.

Kommer inte på något mer just nu. Och innan alla börjar tänka "hon är ju inte så jävla perfekt själv" så kan jag bara tillägga att jag inte försöker förolämpa någon eller peka ut någon. Och nej, jag är verkligen inte perfekt, jag har bott utomlands i snart 3 år och det svenska språket börjar glida ifrån mig. Därför irriterar detta mig så otroligt mycket, på grund av alla dessa felstavningar börjar jag blanda ihop rätt och fel och tvivla på vad som är rätt!
De är små orden är dessutom sådant som man borde kunna. Inte speciellt svårt.
Nu ska jag se på nåt kul och äta glass!
Godnatt!

Inga kommentarer: